بررسی جامع انواع اشکالات اجرایی در سازه های اسکلت بتنی

سازه بتنی

یکی از مرسوم‌ ترین ساختمان‌های شهری، سازه های بتنی هستند. در کنار مزایای بسیاری که استفاده از ساختمان بتنی دارند استفاده از آن ها ممکن است دارای معایب یا اشکالاتی نیز باشد. با وجود متداول بودن سازه های اسکلت بتنی دلیلی بر عدم وجود اشکالات اجرایی در ساختمان بتن آرمه نیست. با توجه به قیمت مصالح ساختمان بتنی اعم از قیمت تیرچه این سازه ها در حال حاضر کاربرد بسیاری در ایران دارند. در این مقاله به بررسی انواع ایرادات رایج در ساختمان های بتنی می پردازیم.

در این مطلب این عناوین را پیدا می‌کنید

بررسی جامع انواع اشکالات اجرایی در سازه های اسکلت بتنی

اشکالات اجرایی سازه بتنی

یکی از مرسوم‌ ترین و متداول ترین ساختمان‌ های شهری در حال حاضر سازه‌های اسکلت بتنی هستند. موضوع متداول بودن این نوع از سازه های ساختمانی دلیلی بر عدم وجود اشکالات اجرایی در آن نیست. برخی اشکلات اجرایی اگر در ساختمان‌ سازی رعایت نشود، می‌تواند خسارات جبران‌ ناپذیری را به هنگام بهره برداری و یا در صورت رخداد زلزله و آتش‌سوزی به وجود آورد. برای جلوگیری از بروز اشکلات مربوط به بخش اجرای سازه، ما تصمیم گرفتیم که در این مقاله اطلاعات مفیدی را در زمینه شناخت این موارد به شما ارائه دهیم.

آیا می‌توان از بروز اشکالات در حین اجرای پروژه جلوگیری کرد؟ آیا بهتر نیست مصالح دیگری را برای ساخت اسکلت ساختمان در نظر بگیریم؟ چگونه می‌توان سازه بتنی را بیشتر شناخت و به مشکلات احتمالی آن پی برد؟ پاسخ تمامی این پرسش‌ها به همراه اطلاعات دیگری در زمینه ساختمان‌های بتنی در این مقاله وجود دارد. پس پیشنهاد می‌کنیم که این مقاله از تیرچه پیش تنیده ایران از دست ندهید.

سازه بتنی

سازه بتنی چیست؟

در واقع ساختمان‌هایی که در ساخت اسکلت آن از بتن استفاده می‌شود به نام سازه بتنی می‌شناسند. این نوع ساختار در بخش‌هایی مثل فونداسیون، پله‌ها و ستون مورد استفاده قرار می‌گیرد. بتنی که در این نوع سازه استفاده می‌شود عموما از نوع بتن آرمه است. در مورد این بتن می‌توان گفت که از ترکیب سیمان، شن، ماسه، فولاد، میلگرد ساده و میلگرد آجدار تولید می‌شود. 

در بسیاری از ساختمان‌ها به دلایل مختلفی از جمله انعطاف‌پذیری بتن نسبت به شکل‌ گیری، مقاومت خوب در برابر گرما وهزینه اولیه کمتر از اسکلت بتنی استفاده می‌کنند. البته استفاده از اسکلت بتنی معایبی نیز دارد که از جمله آن ها می توان به مدت زمان اجرای پروژه در مقایسه با اسکلت فولادی، بزرگتر بودن ابعاد مقاطع تیر و ستون ها و … اشاره کرد.

اشکلات احتمالی در اجرای فونداسیون ساختمان‌ بتنی را بشناسید

با وجود اینکه سازه بتنی از رایج‌ ترین نوع سازه ساختمانی به شمار می‌رود، ایرادات بسیاری ممکن است در ساخت این نوع پروژه‌‌ها شکل بگیرددر ادامه این مشکلات رایج را به شما معرفی می‌کنیم و در مورد آنها توضیح خواهیم داد. 

اجرای فونداسیون بتنی

از مهم‌ ترین و ابتدایی‌ ترین مراحل شروع ساخت و ساز می‌توان به اجرای فونداسیون اشاره کرد. پس از انجام گودبرداری (در صورت نیاز) و اجرای بتن مگر یا بتن نظافت نوبت به اجرای فونداسیون ساختمان می رسد. این بخش ساختمانی پایه و اساس ساختمان به شمار می‌رود که نیروهای وارد شده به ساختمان را به زمین منتقل می‌کند. از این جهت در اجرای این بخش نباید مشکلی وجود داشته باشد. به عبارتی «خشت اول گر نهد معمار کج، تا ثریا می‌رود دیوار کج». در ادامه به چند بخش از اشکلات رایج فونداسیون‌های بتنی را به شما معرفی می‌کنیم.

اشکال در اجرای آرماتور و مقدار کاور در فونداسیون

قانونی بسیار ساده و در عین حال مهم در برطرف کردن اشکالات اجرایی سازه بتنی در بخش فونداسیون وجود دارد. به این معنا که آرماتورهای طولی باید مطابق آن چه در نقشه های اجرایی سازه توسط طراح سازه آورده شده است اجرا شود. این آرماتور ها عموما به شکل افقی در دو سمت بالا و پایین فونداسیون قرار می گیرند. از طرفی دیگر آرماتورهای عرضی هم برای مقاومت بیشتر و بهتر فونداسیون آرماتورهای طولی را به اصطلاح پوشش دهند. بنابر آیین‌ نامه کاور بتن هم نوعی محافظ میلگردهای فولادی در برابر شرایط محیطی شناخته می‌شود که باید به درستی و به میزان مشخص شده در مبحث نهم مقررات ملی ساختمان در فونداسیون یا شالوده اجرا شود. مقدار مجاز کاور مطابق جدول زیر است:

میلگرد بتنی

رعایت هم‌ پوشانی میلگرد در فونداسیون

استاندارد طول میلگردهایی که در ایران برای ساخت و ساز استفاده می‌شود ۱۲ متر است. از این جهت برای دهانه‌های بیشتر از ۱۲ متر از دو یا چند میلگرد به صورت وصله شده استفاده کرد. این میلگردها باید نسبت به هم همپوشانی داشته باشند. این نزدیکی و به اصطلاح هم‌ پوشانی آرماتور باعث می‌شود که انتقال تنش از طریق بتن به آرماتور به بهترین شکل صورت بگیرد.

تیرچه پیش تنیده

مشکلات مربوط به محل اتصال تیر به ستون

در اصطلاح مهندسی محل متصل شدن تیر به ستون «چشمه اتصال» نام دارد. این بخش از مهم‌ترین قسمت‌هایی به شمار می‌رود که در رفتار ساختمان به هنگام زلزله از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به اینکه رفتار زلزله‌ای ساختمان اهمیت دارد، در ادامه به چند مورد رایج درباره اشکالات اجرای سازه بتنی در بخش چشمه اتصال اشاره خواهیم کرد.

استفاده از قلاب ۹۰ درجه آرماتور تیر داخل ستون‌

در مورد ستون‌های اطراف ساختمان بتنی، یکی از مسئله‌های مطرح نبودن قلاب ۹۰ درجه در انتهای آرماتورهای کلی داخل ستون است. اگر به اصصلاح خم انتهایی لازم برای آرماتورهای طولی انجام نشود، مقاومت خمشی در برابر تکیه‌گاه کاهش پیدا می‌کند. از طرفی هم در ساخت پروژه بیشتر لنگرهای برشی و خمشی در تکیه‌گاه‌های ساختمان وجود دارد. 

با جمع‌بندی کلی این موضوع درباره اشکالات اجرایی سازه بتنی فونداسیون میتوان دریافت که تامین نکردن طول نهایی با خم انتهایی باعث عملکرد نامناسب آرماتورهای طولی در تحمل لنگر وارده می‌شود. 

آرماتور بندی تیرهای خارج از ستون

متاسفانه یکی از رایج‌ترین اشکالات در در اجرای ساختمان‌های بتنی، رد کردن آرماتور خارج از محدوده ستون به شمار می‌رود. در این حالت با ورود بتن به داخل این بخش‌ها باید گفت که در این قسمت هیچ عملکردی به وجود نمی‌آید و فقط سطح با ستون توسط بتن پوشش داده می‌شود. در مورد ساختمان‌هایی که این اشکالات اجرایی سازه بتنی در آن وجود دارد باید اضافه کرد که در صورت بروز تکان‌های بسیار شدید مثل زلزله، مقاومت و رفتار مناسبی نخواهند داشت.

برای به وجود نیامدن چنین مشکلاتی اغلب در مرحله طراحی و نقشه‌کشی ابعاد ستون و عرض تیرها باید به شکلی باشد که چنین مشکلاتی رخ ندهد.

فرم اتصال تیر یا ستو‌ن‌ها در سازه بتن

بیشتر شکست‌هایی که سازه بتنی در طول عمر خود ممکن است دچار آن شود، کمبود تراکم محصور شدن بتن در محل اتصال آن باعث می‌شود. چاره این موضوع تامین کردن آرماتورهای عرضی یا همان خاموت در محل اتصال است که به راحتی می‌تواند از بروز ریزش سازه بتن از محل متصل شدن تیر و ستون‌ها جلوگیری کند.

گفته می‌شود که در حین زلزله نیروهای برشی زیادی به این محل وارد می‌شود که برای مهار کردن این فشار باید آرماتورهای طولی ستون و قلاب انتهایی آرماتورهای تیر را تقویت کرد. همانطور که اشاره کردیم به وجود آوردن تنگ‌هایی با فواصل مناسب در این محل بسیار کمک‌کننده خواهد بود. در کل می‌توان گفت که عدم رعایت نکردن این موارد از هم گسستن برشی در اثر حادثه «در محل اتصال سازه» را به همراه خواهد داشت.

بتن ریزی ناقص و قالببندی نادرست در محل اتصال تیر به ستون

بخش دیگری که درمورد چشمه اتصال وجود دارد علاوه بر محل اتصال تیر به ستون، قالب‌بندی درست آن هم بسیار مهم استهر گونه اختلالی در این بخش سازه می‌تواند باعث شود در ریختن بتن مسلح یا همان مرحله بتن ریزی مشکل بوجود بیاید و تاثیر منفی در کل سازه ایجاد کند. از جهتی هم رعایت نکردن اصولی کار قالب‌بندی محل اتصال می‌تواد پوشش مناسب برای آرماتورهای را ایجاد نکند و به دنبال آن زنگ‌زدگی آرماتور، کاهش مقاومت برشی و خمش تیر بر تکیهگاه حاصل شود.

بتن پیش تنیده

اشکالات اجرایی سازه بتنی در ستون‌ها و تیرها چیست؟

در مورد اجرا کردن ستون و تیرهای ساختمان اشکالات فنی بسیاری ممکن است بوجود بیاید، از این نظر در ادامه به چند اختلال رایج مربوط به این قسمت سازه بتنی بیشتر توضیح خواهیم داد.

شاقول نبودن ستون‌ها از اشکالات اجرایی سازه بتنی

در بحث تخصصی رفتار سازه به شکل خطی و صاف در نظر گرفته می‌شود. ناشاقول بودن ستون‌ها باعث خواهد شد که این رفتار خطی و صاف به سمت دیگری برود. این رفتار سازه‌ای درست یا نادرست در حد فاصل بین ستون‌ها دیده می‌شود. با وجود احتمال زیاد خطاهای ناشی از عملکرد طبیعی انسان در مقابل این موضوع چه می‌توان کرد؟

در صورتی که مقدار ناشاقولی ستون کم باشد، توسط آچار با جک ساختمانی می‌توان ستون را شاقول کرد. در مواقعی هم که این مقدار زیاد باشد، بیشتر مواقع از دستگاهی به نام «تیفور» استفاده می‌شود ک می‌تواند ناشاقولی را به خوبی برطرف کند.

غیر محور و عمود نبودن اعضای سازه

هم محور نبودن اعضای بارور و استخوان ساختمان مشکلاتی را در سازه بوجود می‌آورد. یکی از این مشکلات این هست که بار کلی به شکل صحیح به فونداسیون منتقل نمی‌شود. این مشکل را زمانی می‌توان به خوبی دریافت که عواملی مثل زلزله بخش‌های مختلف ساختمان را تحت تاثیر قرار بدهد. این قبیل مشکلات را هم در ستون و هم در پلان قابل مشاهده خواهد بود.

راه حل بسیار ساده ولی در عین حال کاربردی رفع این مسئله این است که در طراحی و مرحله اجرا، تیر و ستون‌ها در محل گره هم محور باشند

پدیده‌ای به نام ستون کوتاه

این مشکل در برخی سازه‌های بتنی به وجود می‌آید؛ به این صورت که طول ستون‌ها کم و مقاطع آن‌ها بزرگ کار می‌شوند. در این حالت پدیده ستون کوتاه به وجود آمده است. در هنگام وقایعی چون زلزله ستون‌ها کوتاه و بلند به یک اندازه و میزان جابجایی دارند؛ با این تفاوت که سختی یکسانی ندارند. به این علت هم می‌توان گفت که ستون‌های کوتاه مقدار بیشتری از نیروی وارده را نسبت به دیگر ستون‌های استاندارد دریافت می‌کنند.

به وجود آمدن چنین مواردی در مورد اجرای سازه بتنی می‌تواند مواردی چون شکست برشی، نامنظمی شدید در توزیع نیرو و پیچش ستون‌ها را به همراه داشته باشد.

عدم رضایت کاور بتن 

یکی دیگر از عواملی که از خوردگی، فرسایش میلگردها جلوگیری می‌کند، ایجاد کاور بتن مناسب است. رعایت نکردن پوشش بتنی استاندارد و مناسب روی آرماتورها  از دیگر مشکلات رایج اجرای ساختمان های بتنی به شمار می‌رود. برای رفع این مشکل باید دقت داشت که اگر با چنین مسائلی روبرو شدیم مجدد قالب‌بندی کنیم. راه‌حل دیگر اشکالات اجرایی سازه بتنی در مسئله کاور بتن، این هست که با بتن یا فیلر آن را پر کنیم.

افزایش یا کاهش ابعاد ستون و تیر

در بسیاری از سازه‌های بتنی دیده می‌شود که در هر طبقه قطر یا ابعاد ستون و تیرها متفاوت از هم هستند. در مورد این مسئله هم باید اشاره کرد که تغییر ابعاد ستون و تیر موجب افزایش سختی و به دنبال آن افزایش بار جانبی به ستونها می‌شود. جدا از مسئله ضرر مالی این مورد سبب آسیب دیدگی و در مواردی خرابی اعضای دیگر ساختمان خواهد شد.

این نکته را هم باید راجع به اشکالات اجرایی سازه بتنی در نظر گرفت که در چهار چوب استاندارد مقطع ستون در طبقات پایین‌تر از ابعاد بزرگتری برخوردار باشند. چرا که وزن ساختمان روی مقاطع پایین‌تر بیشتر تحمل می‌شود.

شکست در برش تیر و ستون

یکی از بدترین شکست‌های برش تیر و ستون که در زلزله‌ها بسیار خود را نشان می‌دهد، شکست خشک و ناگهانی ستون است. این شکستها به شکل ترک‌های ضربدری و مورب دیده می‌شود. به طور معمول این ترک و شکست‌ها در قسمتهای ضعیف ستون به وجود می‌آیند. در مورد تیرهای کوتاه که در بالا هم به آن اشاره کردیم این مورد بسیار شایع و خطرناک است. علاوه بر این آرماتوربندی‌های قدیمی در برابر شکست برشی تا حدودی آسیب‌پذیرتر از سازه‌های دیگر هستند. 

از جمله دلایلی که ضعف را در تیر و ستون بوجود می‌آورد می‌توان به مواردی چون کافی نبودن تعداد خاموت‌ها و دورپیچ‌های مناسب، عدم رعایت فاصله مناسب بین خاموت‌ها و کم بودن ظرفیت برشی مناسب اشاره کرد. با جمع‌بندی این بخش می‌توان گفت که خاموت اثر بسیار مثبتی در جلوگیری از شکست برشی دارد. این بخش باید به تعداد مناسب و در فاصله‌های استاندارد در تیر و ستون وجود داشته باشند تا از خرابی‌های این‌چنینی جلوگیری شود.

چه اشکالاتی در اجرای پله بتنی ممکن است اتفاق بیفتد؟

یکی از دیگر بخش‌های اجرایی مهم و سخت سازه بتن، اجرا صحیح پله گذاری ساختمان است. این عمل با مهارت کافی مهندسین اجرا و رعایت موارد استاندارد مربوطه می‌تواند از بروز مشکلات جلوگیری کند. در مورد اشکالات اجرایی سازه بتنی درباره این موضوع بیشتر توضیح خواهیم داد. 

چسباندن دیوارک بتنی به ستون

در بسیاری از پروژه‌ها به هنگام اجرای دیوارک بتنی راه پله، آن را به ستون می‌چسبانند. با اجرای چنین قسمتی بخش باقی مانده از ستون به عنوان بخش اصلی به شمار می‌رود که مشکل ستون کوتاه را به همراه خواهد داشت. به طور استاندارد دیوارک بتنی راه‌پله و ستون باید حداقل پنج سانتی‌متر از هم فاصله داشته باشند.

تیرچه پیش تنیده

رعایت نکردن سرگیر یا شانه گیر بودن تیرهای بتنی

در بسیاری از ساختمان‌های بعد از تکمیل و تحویل دیده می‌شود که در راه‌پله قسمتی از دیوار بیرون‌زدگی دارد و به هنگام تردد مشکلاتی را به همراه دارد. در زمان اجرا این به دلیل عرض زیاد تیرهای چشمه اتصال شکل می‌گیرد که به اصطلاح در این مواقع تیر مورد نظر شانه‌گیر است. سرگیر شدن هم نقطه مقابل عرض زیاد است که در اینصورت باعث ضعف سازه خواهد شد.

بهترین راه حل این موضوع دست معماران طراح است که در هنگام نقشه‌کشی عرض راه‌پله کمی بیشتر بگیرند که عرض بتنی، عرض پله‌ها را تحت تاثیر و کاهش قرار ندهد.

عدم اجرای صحیح رمپ پله‌ها

در طراحی و ساخت برخی ساختمان‌ها به رمپ پله دقت کافی نمی‌شود. این یکی از اشکالاتی است که باید در سازه بتنی رعایت شود.

اشکالات اجرایی سازه بتنی در آرماتوربندی را بشناسید

بسیاری از عوامل ساخت ممکن است در اجرای پروژه ساختمانی به علت کم توجهی به مسائل و استانداردهای آرماتور بندی و سرعت بخشیدن به پروژه باعث به وجود آمدن اشکالاتی در روند ساخت شوند. لذا پیشنهاد می‌شود قبل از بتن ریزی مسائل مربوط به آرماتوربندی که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد را مورد بررسی قرار دهید.

سازه بتنی

قلاب ۱۳۵ درجه

از جمله مشکلاتی که در قسمت آرماتوربندی سازه بتنی باید رعایت شود استفاده از خاموت ۱۳۵ درجه است. بیشتر پیمانکاران برای راحتی اجرا از استفاده این مورد صرف نظر می‌کنند. همانطور که در بالا هم به آن اشاره کردیم در نواحی ویژه و حساس تیر و ستون‌ها استفاده از این مورد می‌تواند از بازشدن تنگ‌ها و خاموت جلوگیری کند.

طول آرماتور

طول مناسب و نامناسب آرماتورهای موجود ستون، در تراز طبقه و وصله کردن تمامی آرماتورها در یک ناحیه نقش بسیار مهمی دارد. از طرفی طول کوتاه آرماتور سبب کاهش طول وصله آرماتورهای ستونی هر طبقه می‌شود. در این راستا تنش‌های طبقههای بالایی به خوبی به ستون‌های طبقه پایین انتقال داده نمی‌شود.

محل وصله کردن آرماتور

رعایت کردن محل درست وصله زدن آرماتورهای طولی می‌تواند از عواملی باشد که آرماتوربندی به خوبی اجرا شود. علاوه بر این آرماتورهای محل وصله، باید خاموتگذاری شده و متراکم باشند. یکی از مسائل مرتبط دیگر عدم خم کردن آرماتورهای طولی است که در تراز بام باید به شکل صحیح صورت بگیرد.

اسپیسر

یکی دیگر از مشکلات مربوط به ساختمان‌های بتنی می‌توان به نمایان شدن آرماتورها در ستون اشاره کرد. اسپیسر وسیله مخصوص این بخش ساختمان سازی است که بین میلگرد و قالب قرار می‌گیرد. این وسیله «یعنی اسپیسر» باعث می‌شود میلگرد و قالب به هم نچسبد و پوشش روی بتن به درستی حفظ شود.

در مورد اشکالات اجرایی سازه بتنیدر بخش سقف بیشتر بدانید

با وجود اشاراتی که داشتیم می‌توان دریافت که سقف‌ها از اجزای بسیار مهم و مرتبط با هر طبقه بشمار می‌روند که باید وزن و تحمل مناسبی داشته باشد. از این جهت در ادامه بیشتر به جزئیات این بخش مهم سازه بتنی و اجرای صحیح آن خواهیم پرداخت.

اجرای صحیح آرماتور حرارتی

درست اجرا کردن آرماتور حرارتی در سقف باعث می‌شود که آرماتور در یونولیت فرو نرود یا به آن نچسبد. در صورت رعایت نکردن این موارد آرماتور خاصیت خود را از دست می‌دهد و باعث می‌شود که در اثر حرارت و جمع‌شدگی سقف ترک بردارد. از این جهت اطراف آرماتورهای حرارتی را باید با بتن پوشش داد.

بلوک استاندارد

بلوک‌هایی که از کیفیت پایینی برخودار هستند در مرحله بتن ریزی یا بعد آن امکان دارد بتن به داخل آن نفوذ کند و وزن سقف را بیشتر کند. در این مورد می‌توان گفت که طول بلوک استفاده شده در سقف تیرچه بلوک نباید کمتر از ۳۰ سانتی‌متر باشد. در این مورد بهتر است علاوه بر ابعاد مناسب به نوع کندسوز بودن بلوک هم در مقابل آتش دقت کافی را به خرج داد.

فاصله افتادن در بتن ریزی سقف

از نکات کلیدی در مورد بتن ریزی سقف می‌توان به این مورد اشاره کرد که باید دال بتنی به صورت یکپارچه و بدون وقفه زمانی انجام شود. در صورت فاصله افتادن در بتن ریزی به اصطلاح «اتصال سرد» صورت می‌گیرد و مقاومت بتن کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر این احتمال ترک خوردن برخی نواحی بتن هم در این شرایط ممکن است.

غیر اصولی بودن تیرچه‌ها

بیشتر تیرچه‌ها در کارگاه تولید شده و در زمان اجرای پروژه به محل منتقل می‌شوند. در این راستا از کیفیت خوب انواع تیرچه به هنگام تحویل اطمینان حاصل کنید.

سازه بتنی

پدیده طبقه نرم در سازه بتنی چیست؟

به طور رایج طبقات نرم به سازه‌هایی گفته می‌شود که طبقه‌های پایین آن از سختی کمتری نسبت به طبقات بالایی برخوردار باشند. تعریف تخصصی در مورد این پدیده طبق آیین نامه طراحی ساختمان «استاندارد ۲۸۰۰» به این شرح است که هر طبقه که سختی جانبی آن کمتر از ۷۰ درصد سختی جانبی طبقه روی خود یا ۸۰ درصد متوسط سختی سه طبقه روی خود باشد «طبقه نرم» نام دارد.

رعایت نکردن هر کدام از مواردی که در این مقاله به آن پرداخته‌ایم ممکن است موجب بروز چنین پدیده‌هایی در سازه بتنی شود.

رعایت درز انقطاع در سازه بتن

با وجود اصول بسیار مشخص در سازه‌های بتنی بسیاری از افراد مباحثی ساده مثل درز انقطاع را در اجرا رعایت نمی‌کنند. درز انقطاع در بین دو سازه باعث می‌شود که به دلیل هم‌فاز نبودن ارتعاشات به هنگام زمین‌لرزه، آسیبی به دو ساختمان مجاور هم وارد نشود. در اصطلاح مهندسی ساختمان به این پدیده تنه زدگی یا Pounding هم گفته می‌شود.

آیا کرمو شدن بتن از اشکالات اجرایی سازه بتنی است؟

کرمو یا شن نما شدن بتن شکل متفاوتی با عدم تراکم بتن دارد که بیشتر متخصصین این دو را با هم اشتباه می‌گیرند. در بتن کرمو ذرات درشت دانه شن در کنار هم دیده می‌شود که فضای بین آن‌ها هم فاقد ملات و شیره کافی است. علاوه بر این در بتن غیر متراکم فضاها و حفرات کوچک و بزرگ، قابل مشاهده می‌شوند. در ادامه بیشتر با این مشکل سازه‌ای آشنا خواهیم شد.

دلایل کرمو شدن بتن

عدم ویبره کردن صحیح بتن و پایین بودن کیفیت اختلاط بتن به علاوه عدم درزبندی مناسب قالب از دلایل کرمو شدن بتن و تفکیک دانه‌بندی آن به شمار می‌روند.

عواقب کرمو شدن بتن

در صورت بروز چنین اتفاقی در بتن تحلیل خاصیت بتن اعم از کاهش مقاومت فشاری، کششی و خمشی را به همراه خواهد داشت. افزایش نفوذ پذیری بتن در منطقه کرمو شده از دیگر عواقب این مسئله است که در انتقال نیرو بسیار تاثیر منفی می‌گذارد. در این مواقع خوردگی میلگردها هم در اثر نفوذ سریع یون کلرید و کربنات بتن تسریع می‌شود. علاوه بر این موارد منظره بد و نمای نامطلوبی را در سطح بتن ایجاد خواهد کرد.

ترمیم بتن کرمو

با وجود تمامی این احتمالات راهکار مناسبی هم برای این رویداد وجود دارد. اولین راهکار این هست که مواد ترمیمی پایه سیمانی پر شود و بعد ساییده شود تا سطح صافی ایجاد شود. دومین راهکار ترمیم این قسمت است؛ یعنی قسمت کرمو برداشته شود و به شکل موضعی در آن محل قالب بندی و بتن ریزی صورت بگیرد.

سخن پایانی

با وجود تمامی این موارد می‌توان دریافت که با وجود رایج بودن سازه بتن، اشکالات اجرایی سازه بتنی وجود دارند که باید آن‌ها را هم در نظر گرفت. از این جهت در این مقاله سعی بر این داشتیم که مفیدترین اطلاعات را در اینباره ارائه دهیم. در آخر می‌توان اضافه کرد استفاده از مهندسین اجرایی مناسب و نظارت آ‌ن‌ها بر تمامی این مسائل که به آن اشاره کردیم، بسیاری از اشکالات رایج در این نوع ساختمان سازی را برطرف می‌کند.

سوالات متداول

۱. چگونه می‌توان از اشکالات رایج در ساخت ساختمان بتنی جلوگیری کرد؟

 با استفاده از زمان و دانش کافی در هنگام انجام هر مرحله از ساختمان‌سازی می‌توان از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کرد

۲. آیا نوع بتن در شکل گیری چنین مشکلاتی نقش دارد؟

 بله، استفاده از بتن مسلح شده استاندارد و با کیفیت می‌تواند از شکل‌گیری برخی اتفاقات و اختلالات عمده سازه جلوگیری کند

۳. آیا بهتر نیست در ساخت و سازها کمتر از سازه بتنی استفاده شود؟

با وجود مشکلاتی که بر سر راه اجرای سازه بتنی وجود دارد، هنوز هم از رایج‌ترین مدل‌های ساختمان‌سازی بشمار می‌رود و از نظر سرعت، کیفیت و قیمت سطح انتظار مجریان و کارفرمایان را تامین می‌کند

۴. سازه بتنی بهتر است یا سازه فلزی؟

 هر کدام از این موارد مزایا و معایب مربوط به خود را دارند که وابسته به شرایط جواب می‌تواند متفاوت باشد

https://tpti.ir/blog/Operational%20problems%20of%20concrete%20structures

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Comment
Name
Email
Website