میلگرد ادکا چیست؟ ۰ تا ۱۰۰ آرماتور اوتکا یا ممان منفی

میلگرد اودکا

میلگرد ادکا در ساخت سازه های بتنی و فلزی نقش ویژه ای دارد. این سازه ها از بخش های مختلف مثل ستون ها، تیرها و… تشکیل شده اند که هر کدام از آنها در معرض تنش و فشارهای گوناگون قرار گرفته اند. همین باعث شده تا ساخت سازه بدون استفاده از این آرماتور های تقویتی غیرممکن باشد. در این مقاله به بررسی ماهیت و کاربرد آرماتور ادکا در سازه های مختلف اعم از فولادی، بتنی متداول و پیش تنیده می پردازیم.

میلگرد ادکا در اجرای سازه های بتنی و فلزی نقش ویژه ای دارد. این سازه ها از بخش های مختلف مثل ستون ها، تیرها و… تشکیل شده اند که هر کدام از آنها در معرض تنش و فشارهای گوناگون قرار گرفته اند. همین باعث شده تا ساخت سازه بدون استفاده ازآرماتور های تقویتی غیرممکن باشد. در این مطلب آموزشی با میلگرد ادکا که یکی از مهمترین عضوهای تقویتی سازه در انواع سقف های ساختمان به شمار میرود، آشنا خواهید شد. 

میلگرد ادکا چیست؟ 

این میلگرد که برای برطرف کردن فضای نشیمن تیرچه استفاده میشود، از نظر فنی آرماتوری است که در نقطه ی اتصال تیرچه و تیر سقف قرار میگیرد. در واقع گاهی اوقات تیرچه ها فضای مناسب برای قرارگیری به شکل ثابت روی تیر سقف ندارند و برای برطرف کردن مشکل تیرچه را به بال پایینی جوش داده و همچنین از میلگرد اودکا استفاده میکنند. 

در صورتی که از این میلگرد در سقف تیرچه بلوک  استفاده نشده باشد، زمان بتن ریزی یا تردد گروه اجرایی تیرچه از جای خود خارج خواهد شد. میلگرد اودکا و میلگرد اتکا از دیگر نام های آن هستند. اُتکا در زبان روسی یعنی اردک و نامگذاری این میلگرد نیز به خاطر استفاده از استانداردهای روسی و شباهت این میلگرد به گردن اردک بوده است. 

مزایای میلگرد ادکا 

  • مستحکم کردن سقف و کاهش احتمال ترک خوردگی محل تیر حمال
  • کاهش تنش های وارد شده بر میل گرد های کششی اصلی
  • کاهش احتمال تخریب سقف و سازه زمان وقوع زلزله 
  • کاهش خیز سقف
  • کمتر شدن دامنه ارتعاش های سقف

میلگرد ادکا گاهی اوقات با میلگرد ممان منفی اشتباه گرفته میشود و در برخی موارد تنها از میلگرد اتکا استفاده میشود. هر کدام از این میل گردها وظیفه خاص خود را دارند و لازم است در محل و زمان مناسب از آن استفاده شود. در ادامه این پست آموزشی با این موضوع بیشتر آشنا خواهید شد. 

میل گرد

آشنایی با میلگرد ممان منفی 

این میلگرد که تحت عنوان آرماتور منفی هم شناخته میشود، در سازه های بتنی کاربرد دارد و در برابر لنگر های خمشی منفی، مقاومت سازه را افزایش میدهد. دلیل نامگذاری این میلگرد، این است که به کمک آن قدرت تحمل لنگر منفی افزایش می یابد. یکی از محل های پرکاربرد استفاده از این نوع آرماتور فولادی در اجرای سقف تیرچه بلوک است.

در ساخت آرماتور منفی از میلگردهای آج دار دارای قطر کوچک شامل اندازه های ۸، ۱۰، ۱۲، ۱۴ استفاده شده است. این میلگردها دارای خمش ۹۰ درجه هستند و در دال بتنی سقف، بین دو دهانه نصب میشوند. علت استفاده از این میلگردها، خنثی کردن نیروهای کششی است که از لنگر منفی بالای دال وارد شده اند. 

میلگرد اوتکا و آماتور منفی در اغلب موارد با هم اشتباه گرفته میشوند و این طور تصور میشود که کاربرد آنها یکسان است. در واقع اینطور نیست و هر کدام از این میل گردها باید در محل مناسب استفاده شوند. در همه سازه ها باید از آرماتور منفی استفاده شود اما استفاده از میلگرد اودکا در همه ساختمان ها ضروری نیست و برای افزایش دادن مقاومت سازه ها و کاهش احتمال ترک خوردگی سقف از آن استفاده میشود. 

میلگرد ادکا فشارهای برشی را کنترل میکند و این در حالی است که میلگرد ممان منفی، تنش های خمشی را مهار میکند. از دیگر تفاوت های این دو میلگرد میتوان به شکل ظاهری آنها اشاره کرد. همچنین از آماتور منفی وسط دهانه تکیه‌گاه استفاده میشود. 

نکات مهم زمان اجرا

اگر میخواهید میلگرد اتکا و ممان منفی را نصب کنید، لازم است به این ۳ نکته توجه داشته باشید: 

  • لازم است میلگرد ادکا به اندازه ۱۲CM وارد تکیه گاه شود. 
  • با احتساب ۱۵ درصد لنگر خمشی، میل گرد آرماتور منفی وارد تکیه گاه میشود و در میانه دهانه قرار داده میشود. 
  • دو سمت تیرچه ای که لنگر منفی قرار گرفته، آرماتور منفی قرار میگیرد. 

میلگرد

میلگرد ادکا و ممان منفی چه تفاوت هایی دارند؟

این دو میلگرد از جنبه های مختلف با هم تفاوت دارند و برای جلوگیری از هرگونه اشتباه، لازم است آنها را بشناسید. در این بخش به بررسی تفاوت های این میلگردها پرداخته ایم. 

ظاهر میلگرد اوتکا و ممان منفی 

اولین و مهمترین تفاوت آنها را میتوان شکل ظاهری آنها برشمرد. در واقع میلگرد اوتکا از نظر شکل ظاهری شبیه به گردن اردک هستند اما انحنای موجود در میلگردهای ممان منفی باعث شده تا از جنبه شکل ظاهری به عصا شباهت داشته باشند. 

اهمیت قرارگیری در سازه 

ضرورت استفاده از این میلگردها در سازه از اصلی ترین تفاوت های آنهاست چون بخاطر ایجاد شدن کشش در دو سمت تیرچه ها، در هر سازه ای از میلگردهای آرماتور منفی استفاده میشود. در آیین‌نامه‌های مقررات ملی ساختمان هم به این موضوع و اهمیت استفاده از این میلگرد در سقف پرداخته شده است. 

با این وجود استفاده از میلگرد اوتکا در سازه ها ضروری نیست و تنها در صورتی که بخواهید مقاومت برشی بخش انتهایی تیرچه را افزایش دهید، باید از آن استفاده کنید. این میلگردها در تامین ظرفیت برش بخش انتهایی تیرچه کاربرد دارند. 

نحوه قرارگیری در سازه 

پیاده سازی هر کدام از میلگردها منحصر به فرد بوده و دارای تفاوت است. اگر میخواهید میلگردهای ادکا را اجرا کنید، باید آن را به اندازه ۱۲ سانتی متر وارد تکیه گاه کنید. در حالت دیگر لازم است بخش انتهایی تیرچه را یک سطح مقطع به اندازه میلگرد کششی که دارای طول پوشش مناسب است نصب کنید. 

میلگردهای ممان منفی به شکلی قرار میگیرند که از تکیه گاه به سمت داخل دهانه تا ۱.۵ دهانه فضای خالی داشته باشند. نصب این میلگردها با در نظر گرفتن پانزده درصد لنگر خمشی در وسط و محل تکیه گاه صورت میگیرد. همچنین زمان اجرا، این میلگرد را سر تیرچه قرار میدهند تا تنش های دو سر تیرچه به این صورت مهار گردد. 

میلگرد اودکا

تفاوت در هزینه

آخرین تفاوت این میلگردها مربوط به هزینه نهایی آنهاست. این قیمت در طول زمان متغیر بوده و به فاکتورهای مختلف بستگی دارد. برای اینکه از قیمت میلگردها اطلاع کسب کنید، میتوانید در اینترنت به جستجو بپردازید یا از طریق تماس تلفنی، از این موضوع مطلع شوید. 

بخش پایانی

از این که تا انتهای این پست آموزشی با ما همراه بودید از شما متشکریم. در طول این آموزش با میلگرد اودکا آشنا شدیم و مزایا و عملکرد آن را بررسی کردیم. سپس به نکات اجرایی مهم و ویژگی های مختلف میلگرد ادکا پرداختیم. امیدواریم این مطلب آموزشی برای شما مفید باشد. 

سوالات متداول

میلگرد ادکا چیست؟

نشیمن تیرچه ها در بسیاری مواقع نیاز به تقویت دارد و برای این کار از یک میلگرد به نام میلگرد اودکا استفاده میشود، این میلگرد شبیه گردن مرغابی است و میزان درگیری تیرچه در سقف را افزایش میدهد. 

میلگرد اتکا با میلگرد ممان منفی چه شباهتی دارد؟ 

در طول این مقاله با تفاوت های این دو میلگرد به صورت کامل آشنا شدید، اما این دو میلگرد از برخی جهات مشابه همدیگر هستند که بیشتر مرتبط با عملکرد آنهاست. هر دو میلگرد وظیفه دارند استحکام سقف سازه را افزایش دهند، از ایجاد ترک در سقف جلوگیری کنند، یک ساختمان ضد زلزله ایجاد کنند و… . 

چرا باید تیرچه بلوک را تقویت کنیم؟ 

در طول زمان احتمال فرسوده شدن سازه بالا میرود و به همین خاطر عمل تقویت ضرورت دارد. علاوه بر آن، ممکن است سازه مدتی بعد تغییر کاربری دهد یا افراد تصمیم بگیرند از طریق تقویت تیرچه بلوک، درصد خطای انسانی سازه را پوشش دهند. 

این میلگردها چه زمانی استفاده میشوند؟

به طور خلاصه، هر زمان که احتمال در رفتن تیرچه وجود داشته باشد، از این میلگردها برای کاهش برطرف کردن مشکلات احتمالی استفاده میکنیم. 

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Comment
Name
Email
Website