تولید تیرچه‌ی پیش‌‌ تنیده

دپوی تیرچه پیش تنیده

یکی از مصالحی که جهت اجرای سقف ساختمان‌ها و برخی سازه‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد تیرچه پیش‌ تنیده است. ما در مطالب زیر درباره تیرچه پیش‌ تنیده و دستگاه تولید آن مطالب مفیدی را گردآوری نمودیم و امیدواریم این مطالب گردآوری شده برای شما مفید باشد.

یکی از مصالحی که جهت اجرای سقف ساختمان‌ها و برخی سازه‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد تیرچه پیش‌ تنیده است. ما در مطالب زیر درباره تیرچه پیش‌ تنیده و دستگاه تولید آن مطالب مفیدی را گردآوری نمودیم و امیدواریم این مطالب گردآوری شده برای شما مفید باشد.

تیرچه‌ی پیش‌ تنیده چیست؟

به‌طور کلی تیرچه‌ی پیش‌ تنیده یک تیرچه‌ی بتنی است که از وایرهای فولادی و بتنی ساخته شده و این تیرچه به‌ وسیله‌ی دستگاه تولید تیرچه پیش‌ تنیده ساخته می‌شود. این محصول در اندازه‌های ۸ تا ۱۲ متر ساخته می‌شود و وزن و حجم این تیرچه کم‌تر از تیرچه‌های قدیمی است و جالب است بدانید این تیرچه بالعکس دیگر تیرچه‌ها از میلگردهای فولادی ساخته شده که این امر در افزایش مقاومت این نوع تیرچه اهمیت بالایی دارد.

خصوصیات ظاهری تیرچه‌ی پیش‌ تنیده

تیرچه‌ی پیش‌ تنیده سطح ناصافی دارد و این تیرچه پر از برجستگی و فرورفتگی است همچنین شکل T مانند سطح مقطع این تیرچه در طول این سازه کشیده شده و این کشیدگی امکان مقاومت بالای این تیرچه را در طول بلندتر نشان می‌دهد در نتیجه نصب و ایجاد ستون‌های اضافی در ساخت ساختمان‌هایی که از این تیرچه استفاده شده است ضروری نخواهد بود.

تیرچه پیش تنیده

نحوه‌ تولید تیرچه‌ی پیش‌ تنیده (دستگاه تولید تیرچه‌ی پیش‌ تنیده)

هنگامی که از مقاومت بالای تیرچه‌ی پیش‌ تنیده سخن می‌گوییم باید بگوییم این ویژگی‌ها به نحوه‌ی تولید خاص این تیرچه نیز بستگی دارد. تیرچه‌های پیش‌تنیده معمولا توسط دستگاه‌های کاملا اتوماتیک در کارخانه‌ها تولید می‌شوند و استفاده از این دستگاه‌ها به علت رساندن بتن به مقاومت موردنظر می‌باشد.

تولید تیرچه‌ی پیش‌ تنیده با دستگاه اکسترودر

یکی از دستگاه‌های پرکاربرد اکسترودر می‌باشد که جهت تحت فشار قرار دادن بتن تیرچه‌ی پیش‌ تنیده استفاده می‌شود. این دستگاه آلمانی با استفاده از حرکت و بخار می‌تواند مقاومت بتن را به حداقل ۳۵۰ و حداکثر ۵۵۰ کیلوگرم نیرو بر سانتی متر مربع برساند.

دستگاه اکسترودر

تولید تیرچه‌ی پیش‌ تنیده با استفاده از قالب

تولید تیرچه‌ی پیش‌ تنیده با استفاده از قالب روشی بسیار قدیمی بوده که تقریبا ۱۰ سال است منسوخ شده زیرا این روش همواره مشکلاتی به‌وجود آورده، حال از ترک خوردن و سوراخ دار بودن بتن تیرچه پیش تنیده گرفته تا مقاومت پایین به علت استفاده از بتن روان و… همگی مشکلات استفاده از قالب برای تولید تیرچه‌ی پیش‌ تنیده است. همچنین باید توجه داشته باشید استفاده از این روش با معیارهای استاندارد در ایران همخوانی نداشته و امکان اخذ پروانه استاندارد برای تیرچه‌هایی که با این روش ساخته شده‌اند وجود ندارد.

فرآیند تولید تیرچه‌ی پیش‌ تنیده

به‌ طور کلی تولید تیرچه پیش‌ تنیده در دو مرحله پیش‌کشیدگی و پس تنیدگی انجام می شود و در این مراحل وایرهای فولادی به‌وسیله‌ی لنگرهای مخصوص و یا جک‌ها کشیده می شوند تا در آخر مقاومت نهایی حاصل شود.

تیرچه پیش تنیده

چگونگی ساخت تیرچه پیش تنیده
پیش‌کشیدگی
بسیاری از قطعات بتنی با روش پیش‌کشیدگی تولید می‌شوند. در این روش با دستگاهی مخصوص کابل‌های فولادی بین دو عدد گیره در ابتدا و انتها کشیده می‌شوند و سپس بتن‌ریزی دور آن‌ها صورت می‌گردد و در آخر با عمل ویبره هوای درون آن خارج می شود و سپس با سخت شدن بتن نیروی پیش‌ تنیدگی ایجاد می‌شود و در آخرین مرحله سطح بتن یکدست می‌گردد.

پس‌تنیدگی
در این روش بعد از قرار گیری کابل‌ها در یک‌ قالب بتن‌ریزی انجام می‌شود و بعد از سخت شدن بتن دو طرف کابل به طرف بیرون قالب کشیده می‌شوند.

چرا روش پس‌ تنیدگی از روش پیش‌ کشیدگی مناسب‌تر است؟

باید بدانید روش پس‌ تنیدگی از روش پیش‌ کشیدگی مناسب‌تر است چرا که در این روش کابل‌های فولادی طوری در مسیر تنش قرار می‌گیرند که می‌توان میزان حجم بتن ریزی را کاهش داد.

کلام پایانی
ما در مطالب بالا به‌طور کلی درباره‌ی نحوه‌ تولید تیرچه‌ی پیش‌ تنیده سخن گفتیم و امیدواریم مطالب گردآوری شده این صفحه برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

سوالات متداول:

۱- تیرچه پیش تنیده چگونه ساخته میشود؟ به دو دروش پیش‌کشیدگی و پس‌تنیدگی صورت میگیرد که البته بسیاری از قطعات بتنی با روش پیش‌کشیدگی تولید می‌شوند.

۲- خصوصیات ظاهری تیرچه‌ی پیش‌ تنیده چگونه است؟ تیرچه‌ی پیش‌ تنیده سطح ناصافی دارد و این تیرچه پر از برجستگی و فرورفتگی است همچنین شکل T مانند سطح مقطع این تیرچه در طول این سازه کشیده شده است

۳- مزیت تیرچه پیش تنیده نسبت به تیرچه های قدیمی در چیست؟ این محصول در اندازه‌های ۸ تا ۱۲ متر ساخته می‌شود و وزن و حجم این تیرچه کم‌تر از تیرچه‌های قدیمی است و همچنین قیمت تیرچه پیش تنیده نسبت به دیگر تیرچه‌ها کمتر است.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Comment
Name
Email
Website