تیرچه کرومیت یا تیرچه فلزی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

تیرچه کرومیت

اگر برای شما هم سوال پیش آمده که تیرچه کرومیت چیست؟ باید بگوییم که تیرچه کرومیت در حقیقت به سقف های تیرچه بلوک گفته می شود که در ساختار آن از فلز و میلگرد استفاده شده است. این سقف‌های از پیش ساخته شده مقاومت و یکپارچگی بالایی دارند. در حال حاضر به دلیل ویژگی های بارز و مفیدی که این نوع تیرچه دارد، استفاده از آن در صنعت ساخت و ساز رواج زیادی پیدا کرده است.

تیرچه کرومیت یا تیرچه فلزی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

اگر برای شما هم سوال پیش آمده که  تیرچه کرومیت چیست، باید بگوییم که تیرچه کرومیت در حقیقت به سقف‌های تیرچه بلوک گفته می‌شود که در ساختار آن از فلز و میلگرد استفاده شده است. این سقف‌های از پیش ساخته شده مقاومت و یکپارچگی بالایی دارند. در حال حاضر به دلیل ویژگی‌های بارز و مفیدی که این نوع تیرچه دارد، استفاده از آن در صنعت ساخت و ساز رواج زیادی پیدا کرده است.

به شکل مختصر متوجه شدیم کهتیرچه کرومیت چیست،اما سوال مهم بعدی که پیش می‌آید این است که اصلا وجود تیرچهها در ساختمانسازی چه اهمیتی دارند؟تیرچهها یکی از کاربردیترین مصالح مورد نیاز ساختمان سازی محسوب میشوند. تیرچهها میتوانند فلزی یا همان کرومیتی باشند و به صورت بتنی پیش ساخته ، هم به صورت بتن آرمه یاتیرچه پیش تنیدهساخته می‌شوند. 

به طور خلاصه انواع تیرچه قطعاتی پیش ساخته هستند که برای سقف استفاده می شوند. معمولا تیرچهها به منظور تحمل بارهای زنده و مرده ساختمان به کار میروند. در تعریفی دیگر تیرچهها یا کاملا بتنی‌ هستند یا کاملا فلزی. با این وجود تیرچههای کرومیتی هم از ترکیب فلز و هم از بتن ساخته می‌شوند که در این مقاله قصد داریم بیشتر به این نوع مباحث بپردازیم. اگر شما هم به دنبال چنین اطلاعاتی هستید، پیشنهاد می‌کنم که این مقاله را از دست ندهید. 

تیرچه کرومیت

تیرچه کرومیت یا تیرچه فلزی چیست؟ 

تیرچه فلزی به چه نوعی از تیرچه‌ها می‌گویند و آیا منظور از تیرچه فلزی همان تیرچه کرومیتی است؟ در جواب باید گفت که بله. تیرچه فلزی یا همان تیرچه کرومیت که در صورت عدم استفاده از آن روند ساخت و ساز با مشکل روبرو خواهد شد. بال تحتانی تیرچه کرومیتی از یک تسمه و بال فوقانی آن از دو تسمه (یا دو میلگرد) درست شده است. هر دو بال فوقانی و تحتانی تیرچه با میلگرد خم شده به هم متصل میشوند. 

تیرچه فلزی میتواند وزن بتن و هر گونه بار دیگر را به خوبی تحمل کند. در حقیقت بعد از اینکه بتنریزی شد، بتن با تیرچه کرومیتی (فلزی) به صورت یکپارچه درآمده و وزن وارده به سقف را میتواند تحمل کند. 

تیرچه جان باز چیست؟ 

تیرچه کرومیت در حقیقت به معنی همان تیرچه جان باز است. چون بتن کاملا در بخش های میانی و یا به عبارتی جان تیرچه نفوذ میکند و آن را پر خواهد کرد. علاوه بر این به تیرچه فلزی یا کرومیت جان باز هم میگویند. وقتی بتن در تیرچه نفوذ کند شکل مقطع بتن T شکل خواهد شد. اگر بخواهیم به دیگر خصوصیات این تیرچه فوق‌العاده اشاره کنیم باید بگوییم عدم نیاز به شمع در عملیاتاجرای ساختمانو توانایی تحمل بارهای اجرایی به‌طور مستقیم جزو دیگر خصوصیات این تیرچه به‌حساب می‌آید. باید توجه داشته باشید عدم انجام عملیات شمع‌بندی در این تیرچه‌ها برای ساختمان‌های مرتفع بسیار اهمیت دارد؛ چرا که در این نوع ساختمان‌ها همواره عملیات شمع ‌بندی با مشکلاتی روبه‌رو است و استفاده از تیرچه‌های کرومیت این مشکلات را رفع نموده است. 

اجزای تشکیل دهنده تیرچه‌های کرومیت چیست؟ 

در قسمت قبل درباره‌ تیرچه‌های فلزی یا کرومیت اطلاعات مختصری در اختیار شما قرار دادیم و اینکه باید بگوییم این تیرچه از سه جز بال تحتانی، اعضای قطری و بال فوقانی تشکیل می‌شود. در ادامه درباره‌ هر یک از این اجزا توضیحاتی ارائه خواهیم داد و درباره‌ مراحل بارگذاری این اجزاء نیز سخن خواهیم گفت. 

بال تحتانی 

اولین بخشی که در تیرچه کرومیت ساخته میشود همین بال تحتانی است. بال تحتانی از ورق برش خورده درست شده است. این قسمت تیرچه میتواند وزن وارد شده را در سه مرحله تحمل کند. در مرحله‌ بعدی که بارگذاری است، این عضو از تیرچه کرومیت باید توان تحمل نیروی کششی به وجود آمده از وزن سقف را در فاصله‌های محور تا محور تیرچه کرومیت داشته باشد. در آخرین مرحله این عضو از تیرچه کرومیت باید به عنوان عضو کششی تحت لنگر ناشی از بارهای وارده وظیفه‌ خود را به درستی انجام دهد. 

اعضای قطری 

ساخت این عضو از تیرچه‌های کرومیت با استفاده از میلگردها بوده است و این عضو دومین عضو سازنده‌ تیرچه‌ کرومیت به‌حساب می‌آید. اعضای قطور به عنوان خرپا مورد استفاده قرار می‌گیرند که در نخستین مرحله‌ بارگذاری تحمل وزن بوجود آمده از خود تیرچه کرومیت، در زمان حمل و نقل این عضو مورد استفاده قرار خواهد گرفت. 

در مرحله‌ی بعدی بارگذاری تحمل بارهای مرده‌ سقف در بین تکیه‌گاه‌های موقت صورت می‌گیرد و در آخرین مرحله قسمتی از نیروی برشی به وجود آمده‌ عضو قطری کنترل می‌شود. 

بال فوقانی 

بال فوقانی از نبشی، ناودانی یا تسمه تشکیل شده است و در دو مرحله‌ ابتدایی بارگذاری وزن مرده سقف در زمان بتن ریزی و وزن تیرچه هنگام جا‌بجایی را تحمل می‌کند. در آخرین مرحله‌ بارگذاری، بارهای بوجود آمده‌ زنده و مرده در زمان استفاده از سازه توسط بال فوقانی تحمل می‌شود. 

تیرچه کرومیت

۲مورد از مهم‌ترین کاربرد‌های تیرچه کرومیت یا فلزی چیست؟ 

توضیح مختصر این هست که تیرچه کرومیت یا فلزی مورد استفاده در سقف های سبکی که دهانه بلندی دارند به علاوه ساخت اسکلت های فلزی و همچنین در سقف های حفره ای و شبکه دار کاربرد دارند. 

ما در ابتدای این مقاله صحبت خود را با یک سوالتیرچه کرومیت چیستشروع کردیمبد نیست حالا که این نوع تیرچه را شناختیم و با اجزای سازنده و با کاربری آن آشنا شدیم، از مزایای آن هم صحبت کنیمتیرچه کرومیتی هزینهها را کمتر کرده است و به عبارتی استفاده از آن مقرون به صرفه شناخته می‌شود. 

در بسیاری از پروژه ها میتوانید از تیرچه فلزی استفاده کنید. خیلی سریع میتوان آن را در ساختمان به کار برد و سرعت کار را افزایش داد. این تیرچهها در مکانهایی که باید عایق صدا و حرارت باشند، استفاده خوبی را به همراه دارند. این مصالح سبک هستند و امکان بتنریزی سقف را آسانتر میکنند. 

مزایای تیرچه کرومیت 

به‌طور کلی باید توجه داشته باشید تیرچه‌های کرومیت دارای مزایای بسیاری هستند که ما تنها به بخشی از این مزایا در ادامه اشاره خواهیم کرد: 

  • از لحاظ اقتصادی استفاده از تیرچه‌های فلزی مقرون به‌صرفه‌تر است. (علت مقرون به‌صرفه بودن این تیرچه‌ها از لحاظ اقتصادی در سر فصل بعدی به‌طور کامل گفته شده است) 
  • آسان بودن اجرای این تیرچه‌ها در پروژه‌های ساختمانی یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت این تیرچه‌ها است. 
  • همواره استفاده از تیرچه‌های فلزی سبب افزایش سرعت اجرای یک پروژه می‌شود چرا که اجرای این تیرچه‌ها به‌سرعت قابل انجام است. 
  • برای مکان‌هایی که نیازمند عایق صوتی و حرارتی است این تیرچه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. 
  • سهولت در تیرریزی کلیه‌ طبقات یک سازه به علت وزن سبک تیرچه‌های فلزی از دیگر ویژگی‌های این تیرچه‌ها است. 
  • عدم نیاز به شمع‌بندی، کاهش وزن سقف و سهولت در اجرای داکت‌ها از دیگر مزایای این تیرچه هست که نکته‌ قابل توجهی به حساب می‌آید. 
  • دارا بودن حالت ایستا در این تیرچه‌ها تحمل وزن بتن خیس را ممکن می‌سازد و این مورد سبب کاهش تنش بتن خواهد شد. 
  • استفاده از این تیرچه، سقفی با استحکام و مقاومت بالا را به وجود خواهد آورد. 

علت مقرون به‌صرفه بودن تیرچه‌های فلزی از لحاظ اقتصادی چیست؟ 

در قسمت قبل در بخش مزایای تیرچه کرومیت به مقرون به‌ صرفه بودن این تیرچه‌ها از لحاظ اقتصادی اشاره کردیم، اما دلیل این صرفه‌ی اقتصادی چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم با وجود گران‌تر بودن تیرچه‌های کرومیت نسبت به تیرچه پاشنه بتنی فواصل موجود بین این تیرچه‌ها بیشتر است. این افزایش فاصله سبب کاهش تعداد تیرچه‌های مورد استفاده در دهانه‌های سقف خواهد شد. 

در اولین مرحله حدود %۳۰ از هزینه‌ها کاهش پیدا خواهد کردهمچنین با استفاده از تیرچه‌های کرومیت بتن کمتری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد که این مورد نیز در کاهش هزینه‌ها بسیار موثر خواهد بود. باید در نظر داشته باشید در سری سقف‌های کرومیت بتن‌ریزی به ‌صورت همزمان در چند سقف صورت می‌گیرد و هزینه‌های بتن‌ریزی نیز با استفاده از این تیرچه‌ها کاهش می‌یابد. به همین دلایل است که می‌گوییم از لحاظ اقتصادی استفاده از تیرچه‌های فلزی مقرون به‌صرفه‌تر خواهد بود. 

معایب تیرچه کرومیت 

با وجود مزایای و ویژگی‌هایی که به آن اشاره کردیم، چند نقص در استفاده از تیرچه کرومیت وجود دارد که در ادامه چند مورد آن را ذکر خوهیم کرد. 

  • در برخی موارد محدود باتوجه به افزایش قیمت فولاد استفاده از این تیرچه‌ها گران تمام می‌شود. 
  • اجرای تیرچه‌های کرومیت باید توسط نیروهای ماهر انجام شود. 
  • بسیاری از مجموعه‌های تولیدی متفرقه به علت سهولت در ساخت این تیرچه‌ها، دست به تولید می‌زنند و تیرچه‌های بیکیفیتی را روانه بازار می‌کنند. 
  • در برخی مواقع اثرات تیرچه از زیر گچکاری نمایان می‌شود. 

مقایسه استفاده از تیرچه کرومیت در برابر تیرچه بتنی  

تیرچه بتنی ممکن است بعد از بتنریزی دچار ترکهای طولی شود. همچنین محدود بودن انجام کار در بخشهایی که دهانه کار باز است، یا عدم استحکام کامل در مقایسه با تیرچه کرومیت از دیگر معایب آنها به شمار می‌رود. همچنین در سقفهایی با اشکال قوسی و یا مثلثی معمولا استفاده از تیرچه بتنی توصیه نمیشود. 

تیرچه کرومیت

اطلاعاتی درباره‌ی سقف‌های کرومیت که باید بدانید 

تا اینجا با تیرچههای کرومیت آشنایی نسبی پیدا کردیم. این تیرچهها یکی از اجزای تشکیل دهنده سقف کرومیت هستند که در ادامه قصد بررسی سایر اجزای آن را داریم. یکی از سقف‌هایی که از یکپارچگی و استحکام مناسبی دارد و از تیرچه فلزی با جان باز ساخته شده است، می‌توان به سقف کرومیت اشاره کرد. 

سقف‌های کرومیت مزایای بالایی نسب به سایر سقف‌ها دارند و در بسیاری از سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌طور کلی سقف‌های کرومیت از ۵ جز اصلی ساخته شده که در ادامه هر یک از این اجزا را نام خواهیم برد و درباره‌ی هر کدام اطلاعات مفیدی در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد. 

اولین جزء تشکیل دهنده‌ی سقف کرومیت چیست؟ 

تیرچه‌های فولادی با جان باز در هنگام اجرای بتن، قبل از گیرش بتن و پس از گرفتن بتن بارگذاری می‌شوند و نوعی سازه پیش‌ساخته محسوب می‌شوند. این تیرچه به شکل خرپاهای ویژه دو سر ساخته بوده و باید توجه داشته باشید این تیرچه‌ها از بال تحتانی، اعضای قطری و بال فوقانی تشکیل می‌شوند. بال تحتانی آن از تسمه تولید شده که اعضای قطری آن معمولا میلگرد می‌باشند. همچنین بال فوقانی آن از تسمه، نبشی یا ناودانی ساخته شده‌اند. 

دومین جزء تشکیل دهنده‌ی سقف کرومیت 

یکی دیگر از اجزای تشکیل‌ دهنده‌ سقف‌های کرومیت میلگردها و یا آرماتورهای حرارتی هستند که جهت جلوگیری از تنش‌های به‌‌وجود آمده از افت و تغییرات دما مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

بلوک پُرکننده سومین جزء تشکیل دهنده‌ی سقف کرومیت را بشناسید 

بلوک‌های پرکننده یکی دیگر از اجزای تشکیل دهنده‌ی سقف‌های کرومیت به حساب می‌آیند که در سری سقف‌های کرومیت نقش پرکننده دارندبرخلاف باور بسیاری از افراد این بلوک‌ها نقشی در ایجاد مقاومت و استحکام در یک سازه ندارند. 

با کلاف عرضی چهارمین جزء تشکیل دهنده‌ی سقف کرومیت آشنا شوید 

یکی از اعضای کاربردی در سقف‌های کرومیت کلاف عرضی است و وجود حداقل یک کلاف در دهانه‌های کمتر از ۵.۵ متر الزامی محسوب می‌شود. باید توجه داشته باشید فاصله‌ این کلاف‌ها در دهانه‌های بزرگتر باید به‌صورتی باشد که فاصله‌ بین دو کلاف از ۲.۵ متر بیشتر نشود. 

کلاف عرضی

بتن رویه آخرین جزء تشکیل دهنده‌ی سقف کرومیت 

از اعضای مهم سقف‌های کرومیت می‌توان بهدال بتنیرویه اشاره نمود که اجرای این عضو کاربردی پس از نصب تیرچه‌ها و بلوک‌ها اتفاق می‌افتدباید توجه داشته باشید بتن رویه جزوی از تیر مرکب هست که بارهای تحمیل شده بر سقف را کنترل می‌نماید. 

تا به این قسمت از مطالب در این صفحه ما درباره تیرچه کرومیت و سقف کرومیت سخن گفتیم و درباره اجزای سقف تیرچه کرومیت نیز به شما عزیزان اطلاعاتی ارائه دادیم. در ادامه بیشتر به مباحث بیشتری در اینباره خواهیم پرداخت. 

مراحل اجرای سقف‌ تیرچه کرومیت چیست و چه نکاتی را باید در اینباره رعایت کرد؟ 

 به صور کلی اجرای کرومیت سقف در سه مرحله نصب تیرچه در دهانه‌ها، پر کردن فضای موجود در بین تیرچه‌ها، مش‌بندی و بتن‌ریزی صورت می‌پذیرد. علاوه بر این موارد چند نکته اساسی در اجرای این نوع سقف‌ها وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. 

  • فاصله آزاد تیرچه از ۷۵ سانتی‌متر تجاوز نکند‌. 
  • کلیه‌ی نبشی‌ها، پروفیل‌ها و ورق‌هایی تحت جوشکاری قرار می‌گیرند نباید از ۳ میلی‌متر کمتر شوند و ضخامت دال بتنی‌ها نباید از ۵ سانتی‌متر کمتر باشند. 
  • بررسی تیرچه‌های فولادی که قرار است در سقف‌های کرومیت مورد استفاده قرار بگیرند الزامی است و باید تمامی معایب موجود در این تیرچه‌ها رفع شوند. 
  • قرارگیری بال زیرین تیرچه روی قلب فلزی یا چوبی در سازه‌های بتنی ضروری است. 
  • بهتر است جهت کنترل لرزش سقف جان تیرچه‌ها توسط بتن پر شود. 
  • عملیات ویبره بتن باید جهت نفوذ بتن به کلیه‌ قسمت‌های تیرچه هنگام بتن‌ریزی صورت گیرد. 
  • علاوه‌ بر اینکه سری بلوک‌های سفالی باید جداره‌ای با ضخامت ۸ سانتی متر داشته باشند جداره بلوک‌های سیمانی نیز باید ۱.۵ سانتی‌متر باشد. 
  • پوشش سطح بلوک‌های تحتانی به کمک رابیتس در صورت استفاده‌ این سقف‌ها از بلوک‌های پلی استایرن ضروری است. 
  • مجری طرح باید مهارت لازم در چینش بلوک‌ها را داشته باشد. 
  • در بخش‌های اریب می‌توان از بلوک‌های متناسب با این بخش استفاده کرد. 

تیرچه کرومیت

در نصب سقف‌های کرومیت از چه ابزاری استفاده می‌شود؟ 

به‌طور کلی در نصب سقف‌های کرومیت از جرثقیل، اره، فرز، سیم آرماتوربندی، دستگاه جوش، پمپ بتن، تیشه و انبر استفاده می‌شود. باید توجه داشته باشید اگر نصب و اجرای سقف‌های کرومیت به خوبی صورت گیرد، این سقف‌ها از استحکام بالا، ضخامت مناسب و مزایای فوق‌العاده دیگری برخوردار خواهند بود. 

قیمت تیرچه کرومیت

همان طور که در ابتدای مقاله عنوان شد سقف تیرچه کرومیت از اجزای مختلفی تشکیل شده است که قیمت هر یک از اجزا در قیمت نهایی سقف موثر است. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد مورد به صفحه قیمت تیرچه کرومیت مراجعه نمایید.

جمع‌بندی نهایی 

در این مقاله شما با یکی از مهم‌ترین مصالح ساختمانی یعنی تیرچه کرومیت به‌طور کامل آشنا شدید. همچنین درباره جواب سوال‌ها و نکاتی مثل اینکه تیرچه‌ کرومیت چیست و اجزای تشکیل دهنده آن کدام هستند به همراه مزایا و معایب آن اطلاعاتی بدست آوردید. علاوه بر این درباره‌ سقف‌های کرومیت مطالبی را آموختید و با اجزای سقف‌های کرومیت و انواع سقف‌های کرومیت آشنا شدید. اینک در انتها امیدواریم مطلب جامعی را در اختیار شما قرار داده باشیم و مطالب گردآوری شده‌ این صفحه برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد. 

سوالات متداول 

تیرچه کرومیت چیست و یا از چه اجزایی ساخته شده است؟ 

جواب: تیرچه‌های کرومیت یا که به آن تیرچه فلزی نیز می‌گویند جزو سازه‌های پیش‌ ساخته‌ کاربردی بوده که بال فوقانی این تیرچه از دو میلگرد و یا از یک تسمه ساخته شده است. و بال تحتانی آن نیز متشکل از یک تسمه است. این بال‌ها به کمک میلگردی خم شده به هم متصل هستند و آن میلگرد خم شده در نقش جان باز مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

دو مورد از مهم‌ ترین کاربرد‌های تیرچه کرومیت یا فلزی چیست؟ 

جواب: استفاده از تیرچه‌های فلزی جهت‌ ساخت اسکلت‌ های فلزی یکی از مهم‌ ترین کاربردهای این تیرچه‌ها محسوب می‌شود. تیرچه‌های فلزی در سقف‌های سبکی که دارای دهانه‌های بلندی هستند مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

علت مقرون به‌صرفه بودن تیرچه‌های فلزی از لحاظ اقتصادی چیست؟ 

جواب: با وجود گران‌ تر بودن تیرچه‌های کرومیت نسبت به تیرچه پاشنه بتنی فواصل موجود بین این تیرچه‌ها بیشتر بوده و این افزایش فاصله سبب کاهش تعداد تیرچه‌های مورد استفاده در دهانه‌های سقف خواهد شد و در اولین وهله حدود %۳۰ از هزینه‌ها کاهش پیدا خواهد کرد. همچنین با استفاده از تیرچه‌های کرومیت بتن کمتری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد که این مورد نیز در کاهش هزینه‌ها بسیار موثر می‌باشد. باید در نظر داشته باشید در سری سقف‌های کرومیت بتن‌ریزی به ‌صورت همزمان در چند سقف صورت می‌گیرد و هزینه‌های بتن‌ریزی نیز با استفاده از این تیرچه‌ها کاهش می‌یابد 

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Comment
Name
Email
Website