ژوئن در ساختمان چیست؟ تای بیم چه نقشی در ساختمان دارد؟

تیرچه پیش تنیده

ژوئن در ساختمان یا کلاف عرضی چیست و چه نقشی در ساختمان دارد؟

ژوئن یا کلاف عرضی چه کاربردی دارد؟ در واقع این عضو، بخشی از سقف‌های تیرچه یونولیت محسوب می‌شود که از قضا نقش بسیار مهمی را در سقفسازی ایفا می‌کند. در برخی نقشه‌های ساختمانی ممکن است با کلمه Tie Beam برخورد کرده باشید. این کلمه به معنای همان ژوئن است که در بعضی موارد به این صورت نوشته می‌شود. با تمامی مباحث درباره ژوئن، این عضو سازه‌ای سقف چه مشخصاتی دارد؟ 

در تعریفی دیگر کلاف عرضی دارای فاصله‌ حداقل ۱۰ سانتیمتری در دهانه  تیرچه بوده است و برتیرچهدر سقف عمود می‌شود. این کلاف از دو عدد میلگرد در داخل آن پرداخته می‌شود که با نمرههای ۱۴، ۱۶، ۱۸ یا در بسیاری موارد همراه میلگرد شماره ۱۲، مورد استفاده قرار می‌گیرد. بعد از جاگذاری میلگرد و عملیات لازم، سقف با بتن پر خواهد شد. برای آشنایی بیشتر نسبت به این موضوعات پیشنهاد می‌کنم این بخش را تا انتها دنبال کنید.  

تیرچه یونولیت و اجزای تشکیل دهنده آن چه مزایایی در ساخت دارند؟ 

همانطور که گفیتم ژوئن‌ها در سقف تیرچه بلوک استفاده می‌شوند. برای شناخت بهتر نسبت به این عضو بهتر است در ابتدا بیشتر با کاربرد و مزایای این نوع سقف‌های ساختمانی آشنا شویم. 

کلاف عرضی

وزن مناسب سقف تیرچه یونولیت 

از آنجایی که برای اجرای سقف تیرچه بلوک نیاز به یونولیت جهت پر کردن فضای خالی است، می‌توان نتیجه گرفت که وزن کل ساختمان نسبت به اجرای بیشتر سقف‌ها، کاهش پیدا می‌کند. این موضوع باعث می‌شود که به هنگام زمین لرزه بار و نیروی کمتری به ساختمان وارد شود. 

سرعت اجرای مناسب 

با توجه به اینکه از یونولیت در پر کردن فواصل بین تیرچه‌ها استفاده می‌شود، می‌توان گفت که نسبت به بلوک‌های سیمانی یا سفالی زمان کم‌تری لازم است تا سقف اجرا شود. 

جلوگیری از پرتی مصالح 

در نگهداری و استفاده بلوک‌های سفالی در بیشتر مواقع پرتی به وجود می‌آید. به این معنا که بر اثر جابجایی یا ضربه شکسته می‌شود یا آسیب می‌بیند. لذا بلوک‌های یونولیتی این مشکلات را ندارند و در برخی مواقع محدود پرتی بسیار ناچیزی را به همراه دارند.   

با اجرای ژوئن در ساختمان یا کلاف عرضی آشنا شوید 

این کلاف به شکل عمود بر تیرچه‌ها اجرا میشود و دراجرای سقفنقش تکیه‌گاه جانبی برای تیرچه‌ها را ایفا میکند. علاوه بر این باعث افزایش استحکام در سقف می‌شوداجرای کلاف عرضی یا ژوئن باعث کم شدن لرزش سقف به مقدار قابل توجهی در هنگام راه رفتن به روی آن می‌شودبسیاری از پیمانکاران و سازندگان متاسفانه به این نکات مهم اجرای کلاف عرضی توجه نمیکنند و این مورد را در نظر نمی‌گیرند. به عبارت دیگر یکی ازاشکالات اجرایی سازه بتنیشامل عدم اجرای درست تای بیم (Tie Beam) یا کلاف عرضی می‌شود. 

در زمانی که طول تیرچه از ۴ متر بیشتر است، برای اجرای کلاف عرضی حداقل به یک یا چند کلاف عرضی احتیاج است. البته کمترین عرض میانی وابسته به طول بتن پاشنه محاسبه می‌شود که عرض و عرض میانی این بتن به طور معمول ۱۰ سانتیمتر است. 

تیرچه پیش تنیده

علاوه بر این باید توجه داشته باشید در صورتی که از تیرچه دوبل استفاده شود حداقل عرض تیرچه ۱۰ سانتی‌متر و در مجموع ۲۰ سانتیمتر در نظر گرفته می‌شود. پس در این صورت عرض کلاف میانی باید ۲۰ سانتیمتر باشد. در ادامه بیشتر با اجزا تشکیل دهنده و مرتبط با کلاف عرضی آشنا خواهیم شد. 

آرماتور اصلی 

در ژوئن یا کلاف عرضی از دو آرماتور اصلی استفاده می‌شود که حداقل قطر آنها ۱۲ میلی‌متر است که یکی از آنها در پایین و آن یکی در بالا قرار میگیرد.آرماتوری که در ژوئن قرار میگیرد باید به شکل کلمه S باشد که فاصله‌ بین این دو آرماتور ۵۰ سانتیمتر در ۵۰ سانتی متر استآرماتور بالایی ژوئن حتما باید از زیر آرماتور بالایی تیرچه گذر کند و بعد از وارد شدن به تیر اصلی به صورت خم در بیاید. 

قطر آرماتور ژوئن 

نکته‌ قابل توجه در قطر آرماتور ژوئن این است که هرچه طول دهانه آن بزرگتر باشد باید از آرماتورهای بزرگتری مثل آرماتور های ۱۸ و ۱۶ استفاده شود. 

آرماتور ژوئن

کلاف عرضی 

اجرای کلاف عرضی در دهانه‌های بیش از ۵/۴ متر الزامی است و این کلاف باید در میانه دهانه اجرا شود.
باید توجه داشته باشید که اجرای کلاف عرضی به شکل عمود‌ بر تیرچه‌ها انجام می‌شود و در اصل این کلاف نقش تکیه‌گاه را دارد. کلاف عرضی علاوه بر کاهش لرزش سقف استحکام سقف را هم افزایش می‌دهد و یک ساز و کار فوق‌ العاده مناسب به شمار می‌رود. 

کلام پایانی 

ما در مطالب این صفحه درباره ژوئن یا کلاف عرضی صحبت‌هایی را ارائه دادیم و سعی بر این داشتیم اطلاعات مفیدی در اینباره گردآوری کنیم. با این وجود در انتها لازم می‌دانیم اشاره کنیم که مهندسی و رعایت استانداردهای ساخت و ساز باعث می‌شود که کیفیت و بهره‌برداری از ساختمان به بیشترین حد خود برسد؛ به خصوص در سقف‌سازی. این نکته کلیدی در بسیاری ساخت و سازها می‌تواند از به وجود آمدن خسارت‌های مالی و حتی جانی به خوبی جلوگیری کند. با این وجود امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Comment
Name
Email
Website