مقایسه قیمت انواع سقف های رایج برای ساختمان

سقف ساختمان

مقایسه قیمت انواع سقف های رایج برای ساختمان

مقایسه قیمت انواع سقف ها به چندین فاکتور بستگی دارد که با توجه به نوع سقف میتواند متفاوت باشد. سقف از مهمترین عناصر ساختمان به شمار میرود که انواع مختلفی دارد و مهندسان زمان اجرای سقف از سیستم های مختلف و متناسب سازه استفاده میکنند. همه سقف ها از مقاومت کافی در برابر نیروهای ایجاد شده برخوردار هستند و لازم است هر کدام از سقف ها را بشناسید تا بتوانید به شکل مناسب به مقایسه قیمت انواع سقف ها بپردازید.

لطفا در ادامه این مطلب آموزشی با ما همراه باشید، در ادامه با انواع سقف ساختمان، فاکتورهای کلیدی در تعیین قیمت و مزایا و معایب هر کدام آشنا خواهید شد.

آشنایی با سقف ساختمان

به سطح بالایی سازه و اتاق، سقف گفته میشود. سقف وظیفه دارد ساختمان های یک طبقه را در برابر باران، برف، نور خورشید، سرما و… محافظت کند و در ساختمان های چند طبقه، از سقف برای جدا کردن طبقه ها استفاده میشود. در این موارد سقف یک طبقه به عنوان زمین طبقه بالایی محسوب خواهد شد.
سقف ها را میتوان به صورت سقف های شیبدار، سقف های تخت و سقف های قوسی طبقه بندی کرد. همچنین با توجه به عملکرد سازه، موقعیت آن، نوع ساخت و… میتوان سقف ها را به شکل های گوناگون طراحی و پیاده سازی کرد.

سقف ساختمان

سقف ساختمان بر اساس چه مواردی انتخاب میشود؟

زمانی که میخواهید سقف مناسب ساختمان را انتخاب کنید باید به عوامل مختلف توجه داشته باشید. باید بررسی کنید هر کدام از این فاکتورها چقدر اولویت دارند و سپس مناسب ترین نوع سقف را انتخاب کنید:
⦁    میزان مقاومت در مقابل حریق
⦁    مقاومت جانبی لازم برای سازه
⦁    مقدار بار وارده به سقف ساختمان
⦁    ضخامت در نظر گرفته شده
⦁    وزن نهایی سقف و سازه
⦁    شکل کاربری ساختمان
⦁    چگونگی انتقال سیستم های تاسیساتی
⦁    بودجه در نظر گرفته شده

مقایسه قیمت انواع سقف ها

مقایسه قیمت انواع سقف ها به عوامل مختلف بستگی دارد، چون هر سقف ویژگی های خاص خود را دارد و بدون در نظر گرفتن این ویژگی ها امکان بررسی قیمت سقف وجود نخواهد داشت. در ادامه این مطلب آموزشی با انواع سقف و موارد اثرگذار روی قیمت آن آشنا خواهید شد.

قیمت اجرای سقف تیرچه بلوک

در حال حاضر هزینه اجرای سازه و سقف های تیرچه بلوک براساس متر مربع محاسبه میشود. این سقف ها از مصالحی مثل میلگرد و بتن و… تشکیل شده اند و لازم است برای دستمزد و لوازم مورد نیاز نیز هزینه در نظر گرفته شود.

هزینه بتن مصرفی: برای افزایش کیفیت سقف های تیرچه بلوک از بتن استفاده شده است. در واقع بتن در بخش های مختلف ساختمان استفاده میشود و مصرف آن روی هزینه نهایی ساختمان اثرگذار خواهد بود.

میزان مصرف میلگرد: در ساختار سقف های تیرچه ای از میلگرد استفاده شده و با توجه به تعداد طبقات سقف و فونداسیون ساختمان، میزان مصرف میلگرد متفاوت خواهد بود. به همین خاطر بهتر است محاسبه قیمت سقف را به افراد متخصص بسپارید.

دستمزد اجرای سقف: سقف تیرچه بلوک توسط افراد با تجربه و ماهر اجرا میشود. به همین خاطر زمان محاسبه هزینه اجرای سقف تیرچه بلوک باید برای به کارگیری نیروی انسانی و متخصص بودجه در نظر بگیرید. معمولا مواردی مثل لوازم کار نیز روی هزینه نهایی اثرگذار هستند و هزینه دستمزد بسته به شهر و منطقه متفاوت خواهد بود.

قیمت اجرای سقف تیرچه کرومیت

در بخش قبل با قیمت اجرای سقف تیرچه بلوک آشنا شدید و حالا میخواهیم به قیمت تیرچه کرومیت و نحوه اجرای آن بپردازیم. این سقف ها از استحکام بالایی برخوردار هستند و اجرای آنها اغلب مقرون به صرفه خواهد بود. به همین خاطر بسیار رایج شده اند و اگر قصد دارید سقف سازه خود را با استفاده از تیرچه کرومیت اجرا کنید، بهتر است به برخی موارد توجه داشته باشید.

قیمت اجرای سقف تیرچه کرومیت به موارد زیر وابسته است:

طول تیرچه کرومیت: قیمت سقف سازه تا حد زیادی به طول و وزن تیرچه وابسته است و افزایش آن روی هزینه نهایی پروژه اثرگذار خواهد بود.

تعداد تیرچه با توجه به سطح: تیرچه کرومیت اغلب با فاصله ۷۰ سانتی از هم قرار داده میشود و به این ترتیب میتوان یونولیت را قرار داد. این در حالی است که در برخی موارد لازم است در یک دهانه از تیرچه اضافی بین تیرچه های آخر و تیر کنار استفاده شود. این افزایش تعداد تیرچه، باعث افزایش هزینه اجرای سقف خواهد شد و لازم است تعداد تیرچه در سطح محاسبه شود.

میلگرد حرارتی: میزان میلگرد حرارتی استفاده شده در سقف در هزینه نهایی پروژه اثر زیادی دارد و بر اساس نشریه سازمان مدیریت، لازم است میلگرد حرارتی در جهت عمود بر تیرچه در فاصله ۳۰cm اجرا شود. البته که گاهی اوقات کارفرما و مهندس ناظر استفاده از میلگرد حرارتی در دو جهت عمود و راستای تیرچه کرومیت را الزامی دانسته است. در نتیجه میزان مصرف میلگرد حرارتی و هزینه نهایی پروژه بیشتر خواهد بود.

قیمت سقف دال بتنی

این سقف ها در واقع سقف دال بتنی هستند که در ساخت سقف خانه ها و مناطق با حساسیت بالا مورد استفاده قرار میگیرند. این سقف ها از طریق بتن ریزی درون سازه کرکره ای اجرا میشوند که جنس چوبی دارند و جهت قالب گیری بتن از آنها استفاده میشود. در ادامه دال بتنی داخل قالبی که توسط ستون های دائمی و موقت نگه داشته شده قرار خواهد گرفت.
برای محاسبه دقیق هزینه سقف دال بتنی باید برخی از فاکتورها را مورد توجه قرار دهید. میزان آسانی و سختی کار، نوع بتن استفاده شده، ضخامت مورد نظر و میزان زیبایی بصری پروژه به عنوان ۴ فاکتور مهم باید در قیمت گذاری لحاظ شده باشد. این سقف ها جهت محافظت در برابر طوفان و باد مورد استفاده قرار میگیرند و به همین خاطر آنها را در لیست سقف های ضد طوفان میتوان قرار داد. همچنین سقف دال بتنی در سه لایه باز دارای ضخامت هفت اینچ ارائه میگردد.
زمان اجرای این سقف ها نسبت به سقف های معمولی چوبی، لازم است موارد بیشتری را بررسی کنید. به خاطر استفاده از بتن وزن سقف و سازه بالاتر خواهد رفت و به همین خاطر باید مقاومت دیوارهای خارجی را بررسی کنید. سقف دال بتنی در برابر آتش سوزی و موریانه مقاوم بوده و کمترین آسیب را خواهد دید. این سقف ها در مدل های مختلف شامل دال یکطرفه، سقف دال، وافل دال، هسته توخالی، تخت صفحه و کامپوزیت دسته بندی خواهند شد.
سقف دال بتنی

مزایای سقف دال بتنی

⦁    مقاومت برشی و خمشی بالاتر از سایر سقف ها
⦁    کاهش هزینه اجرای سقف
⦁    طول عمر بالاتر سقف
⦁    تسریع فرایند پیاده سازی سقف
از جمله معایب سقف دال بتنی میتوان به پایین بودن استحکام کشی و بالاتر بودن وزن سقف اشاره کرد. با در نظر گرفتن مزایا و معایب سقف، میتوانید تصمیم بهتری را اتخاذ کنید.

قیمت سقف کوبیاکس

کوبیاکس به عنوان یکی از جدیدترین انواع سقف مجوف ساختمان شناخته میشود و شاید در نگاه اول با دال بتنی دو طرفه مشابه باشد اما تفاوت هایی دارد. در این سقف ها به جای هسته بتن مرکزی از گوی‌هایی که توخالی هستند استفاده شده است و برای اجرای آنها به دال بتن آرمه و مدول های قفسه‌ای نیاز خواهید داشت. این سقف ها در ساختمان سطح استحکام و مقاومت قابل توجهی را ایجاد خواهند کرد.
هزینه اجرای سقف کوبیاکس به نسبت بیشتر است و این به خاطر فناوری به کار رفته در آن و اصول طراحی است. در این سقف ها لازم است از باربری ۲ محور دهانه های بلند بدون تیز در کنار ستون های کوچک تر استفاده شود تا مقاومت و استحکام بیشتری حاصل شود. امکان ایجاد تغییر در کاربری این سقف ها وجود دارد و علاوه بر آن با سرعت بیشتری اجرا میشوند.
در این سقف ها از سبک های مختلف شامل مدل کاملا پیش ساخته، مدل نیمه پیش ساخته و مدل ساخته استفاده میشود که هر کدام مزایا و هزینه خاص خود را دارند.
هزینه سقف کوبیاکس بر اساس اصول طراحی و همینطور فناوری که در آن به کار میرود کمی گران است. در اجرای این سقف می بایست از باربری دو محور دهانه‌های بلند بدون تیر و همینطور ستون های کمتر در جهت مقاومت بیشتر استفاده شود. این سقف ها قابلیت تغییر کاربری دارند و همینطور زمان ساخت را کاهش می‌دهند. سبک هایی که برای چنین سقفهای استفاده می‌شوند در سه مدل ساده، نیمه پیش ساخته و کاملاً پیش ساخته دسته بندی می شوند که هر یک هزینه خاص خود را دارند.

به خاطر کاهش تعداد ستون ها، امکان انعطاف بیشتر در پلان های معماری سقف های کوبیاکس وجود دارد و علاوه بر آن میتوان کاربری افقی و عمودی آن را تغییر داد. همینطور امکان پیاده سازی کنسول تا هفت متر نیز وجود دارد. در نتیجه میتوان گفت اجرای سقف های کوبیاکس بسیار اقتصادی است و زمان اجرا نیاز به بتن و مواد اولیه سازه ای کاهش خواهد یافت.
در این سقف ها آرماتور کمتری مصرف میشود، زمان ساخت سقف کاهش می یابد، تعداد تیرها کمتر میشود و مشکلاتی که زمان اجرای تیرها ایجاد میشدند نیز کاهش خواهد یافت. به همین خاطر در بسیاری از هزینه ها صرفه جویی خواهد شد.

سقف کوبیاکسمزایای سقف کوبیاکس

⦁    سازگار با محیط زیست
⦁    اقتصادی و مقرون به صرفه
⦁    کاهش وزن سازه
⦁    عدم لزوم استفاده از نیروی متخصص اجرا
از معایب سقف های کوبیاکس میتوان به هزینه بر بودن پروژه های کوچک اشاره کرد. همچنین استانداردهای زمین لرزه برای این سقف ها تعریف نشده است.

قیمت سقف وافل

این سقف ها که یک سکو شال کف یا سقف بتن آرمه هستند، از شبکه ای مربعی شکل با ضلع های عمیق ساخته شده اند. سقف وافل تحت عنوان دال شبکه ای نیز شناخته میشود از این سقف ها در انواع هتل ها، مراکز خرید، رستوران ها و… جهت ایجاد روشنایی متناسب با محیط استفاده شده است و علت آن هم ارزان بودن این سقف ها و صرفه جویی در بسیاری از هزینه ها است.
از مهمترین و اصلی ترین وظایف سقف وافل میتوان به تحمل بیشتر نیروها و ارتفاع بیشتر آن نسبت به کف مسطح اشاره کرد چون این سقف ها سبک وزن هستند. از دیگر مزایای این سقف ها این است که نیاز به تقویت میلگرد و متصل کردن آنها به تیر وجود ندارد، اجرای سقف کوتاه تر شده و در نتیجه هزینه ها کاهش خواهد یافت.
موارد متعددی وجود دارد که زمان محاسبه قیمت این سقف های جدید و با دوام مورد توجه قرار میگیرد. با کوچک تر شدن ضخامت سقف وافل نسبت به سقف های بتنی، میزان مصرف بتن غیر سازه ای کمتر شده و این موضوع باید در نظر گرفته شود. همچنین در اجرای این سقف ها، زیرسازی پایین اجرا نمیشود و به خاطر کاهش تعداد میلگردهای مورد استفاده، بار مالی و هزینه نهایی کاهش خواهد یافت.

بلوک های ماندگار در این سقف ها در نهایت حذف شده اند، و با توجه به قیمت تیرچه نیاز نیست برای ایجاد تیرچه هزینه در نظر گرفته شود، زیرسازی سقف نیازمند ابزارهای خاص نیست و حجم چوب مورد استفاده برای زیرسازی نیز کاهش قابل توجهی می یابد. این موارد تاثیر جدی در کاهش هزینه اجرای سقف خواهد داشت.
مورد دیگر، نیاز به استفاده از بلوک های سقفی در اجرای سقف تیرچه بلوک و کرومیت است. اغلب برای پر کردن فضای خالی بین تیرچه ها از یونولیت به عنوان بلوک پرکننده استفاده میشود که هزینه بالای آن و عدم صرفه اقتصادی، سبب شده سقف وافل به عنوان جایگزین در نظر گرفته شود.

سقف وافل

مزایای سقف وافل

⦁    تسریع فرایند اجرای سقف
⦁    کاملا اقتصادی و مقرون به صرفه
⦁    ایمنی و استحکام زیاد
از معایب این سقف ها میتوان به کاهش تعداد طبقه ها اشاره کرد و علت این موضوع، بالا بودن ضخامت سقف هاست. همچنین در سطوح شیبدار نمیتوان نمیتوان این سقف را اجرا کرد. اجرای این سقف ها نیازمند وجود نیروی کار متخصص و باتجربه است و در مناطق بادخیز نمیتوان آن را اجرا کرد.

قیمت سقف کامپوزیت

سقف کامپوزیت (مرکب) به عنوان یکی از انواع سقف از ترکیب بتن و فولاد ساخته شده است. در سقف های کامپوزیت از بتن بعنوان عضو فشاری استفاده شده که در بالای تیرهای فلزی قرار میگیرد. همچنین در این سقف ها از برش گیر (نبشی یا ناودانی) جهت حفظ یکپارچگی استفاده شده است. البته نباید این سقف ها را با سقف عرشه فولادی یکی بدانید.
این سقف ها از میلگردهای مخصوص معمولا از نوع حرارتی تشکیل شده اند که در یکپارچه شدن بطن ها استفاده میشوند. به همین خاطر قیمت سقف کامپوزیت به نوع و تعداد میلگرد، نوع جوش کاری و سبک سقف بستگی دارد.

سقف کامپوزیت

مزایای سقف کامپوزیت

⦁    وزن پایین تر سازه
⦁    بتن مصرفی کمتر
⦁    تسریع فرایند اجرای سقف
⦁    عدم نیاز به شمع بندی
⦁    عدم نیاز به انبار کردن مصالح
⦁    امکان اجرای چند سقف به شکل همزمان
از معایب این سقف ها، میتوان به افزایش هزینه های پروژه در کنار بالا بودن زمان نهایی اجرای پروژه اشاره کرد.

قیمت سقف عرشه فولادی

سقف های عرشه فولادی نوع دیگری از انواع سقف ها هستند که قیمت آنها به میزان ضخامت ورق عرشه فولادی بستگی دارد. این ورق ها در ضخامت ۰.۷ میلی متر تا ۱.۲۵ میلی متر ساخته شده اند. از سمت دیگر در برخی موارد از ورق های گالوانیزه در سقف های عرشه فولادی استفاده شده است که برخی مواقع به صورت فلاشینگ و به عنوان قالب مورد استفاده قرار میگیرد.
در صورتی که نیاز به استفاده از برشگیر وجود داشته باشد، هزینه نهایی سقف افزایش خواهد یافت. دو مورد دیگر که روی هزینه های سقف تاثیرگذار هستند و باید مورد توجه قرار بگیرند، بت و آرماتورهای حرارتی هستند. قیمت گذاری ورق عرشه فولادی اغلب برحسب کیلوگرم صورت میگیرد و مواد اولیه استفاده شده نیز با توجه به تعداد و وزن روی هزینه اثرگذار خواهد بود.
مورد بعد هزینه دستمزد اجرا است که برحسب متر مربع محاسبه میشود. شاید مهمترین و موثرترین مورد را بتوان ورق گالوانیزه دانست چون این ورق ها روی قیمت نهایی سقف عرشه فولادی بسیار اثرگذار هستند. در سقف عرضه فولادی امکان اجرای بتن و سقف در همه طبقه ها به شکل همزمان وجود دارد و به همین خاطر به عنوان جایگزین مناسب برای سقف های تیرچه بلوک در نظر گرفته میشوند.

عرشه فولادی

مزایای عرشه فولادی

⦁    وزن پایین سقف
⦁    افزایش سرعت اجرا
⦁    عدم نیاز به جک زیر سقف
⦁    امکان اجرای چند سقف به شکل همزمان
⦁    اقتصادی و مقرون به صرفه
⦁    عدم نیاز به دپوی مصالح
از معایب سقف عرشه فولادی میتوان به لرزش شدید در سقف و لزوم به کارگیری نیروی کار متخصص اشاره کرد.

جمع بندی 
در این مطلب آموزشی با نکات کلیدی در تعیین قیمت اجرای سقف ها آشنا شدید. توجه داشته باشید که بهره گیری از تیم حرفه ای و با تجربه بسیار مهم بوده و در غیر اینصورت هم در کوتاه مدت و هم در بلند متحمل هزینه های اضافی و خسارت های مختلف خواهید شد. از این که انتهای این مقاله با ما همراه بودید از شما متشکریم، امیدواریم مقاله مقایسه قیمت انواع سقف ها مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

سوالات متداول  
ارزان ترین سقف و گران ترین سقف کدام است؟ 
برای پاسخ به این سوال باید به موارد مختلف توجه شود اما به صورت کلی سقف های کامپوزیت مقرون به صرفه ترین نوع سقف هستند و این در حالی است که سقف عرشه فولادی از گران ترین انواع سقف ها به شمار میرود.
آیا اجرای سقف وافل، ارزان تر از اجرای سقف تیرچه بلوک خواهد بود؟ 
بله، در سقف وافل از تکنولوژی های جدید بهره گرفته شده ولی اجرای سقف های تیرچه بلوک به صورت سنتی صورت میگیرد. علاوه بر آن در سقف وافل نیاز نیست برای خرید تیرچه و جوشکاری هزینه کنید، سرعت اجرای سقف بالاتر است و ستون های اضافی نیز حذف شده اند.
چطور از قیمت انواع سقف ها اطلاع کسب کنیم؟
جهت استعلام قیمت و مقایسه قیمت انواع سقف ها میتوانید با ما در تماس باشید: ۰۲۶۳۳۲۶۵۲۳۴

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Comment
Name
Email
Website